Sky Europe
SkyEurope Airlines, a. s. (neoficiálne aj Sky Europe) bola nízkonákladová letecká spoločnosť v konkurze so sídlom na letisku M.R.Štefánika (BTS) v Bratislave a bývalými ďalšími základňami v Prahe a Viedni. Spoločnosť bola stopercentnou dcérou spoločnosti SkyEurope Holding AG so sídlom v Rakúsku. Od septembra 2009 bola spoločnosť v konkurze. V máji 2010 bol konkurz zrušený pre nedostatok majetku.
Spoločnosť náhle ukončila svoju prevádzku 31. augusta 2009, keď vyhlásila bankrot. So základňami v Rakúsku, Česku a na Slovensku to bola prvá multizákladňová letecká spoločnosť v strednej Európe. Spoločnosť poskytovala pravidelné a charterové lety "point-to-point" po Európe, ako aj nákladné služby.
Letecká spoločnosť bola založená v novembri 2001 a začala prevádzku 13. februára 2002 (vnútroštátne lety Bratislava - Košice operované 30 sedadlovým lietadlom Embraer 120 ER Brasilia). Založil ju Alain Skowronek (predseda) a Christian Mandl (výkonný šéf) za financovania Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD), ABN-Amro a EÚ fondov. Pred krachom (august 2009) spoločnosť zamestnávala okolo 600 ľudí. Pred masívnym prepúšťaním, po rušení základní v Krakove a v Budapešti koncom roka 2007, ich bolo 900. Od 27. septembra 2005 sa stala verejneobchodovateľnou na burzách vo Viedni a Varšave. Otváracia cena za akciu bola 6 eur, s hodnotou spoločnosti 120 miliónov eur. Postupom času jej akcie klesli až na 0,15 eur (február 2009)[2]. Na konci septembra 2008 SkyEurope dlhovala Sociálnej poisťovni takmer milión eur.[3]
Od svojho vzniku boli SkyEurope Airlines každoročne v strate. Problémy spoločnosti sa vyhrotili na začiatku roku 2009, keď im 9. januára lízingová spoločnosť odobrala 6 lietadiel.[4]. Aerolinky situáciu riešili prenajímaním lietadiel spolu s posádkou od iných leteckých spoločností, aby dokázali naplniť svoj letový plán.
22. júna 2009 - medzinárodné letisko Paríž-Orly aerolinkám zadržalo lietadlo Boeing 737-700NG kvôli údajným nesplateným dlhom. Stalo sa tak hneď po tom, ako v ten istý deň súd povolil reštrukturalizáciu SkyEurope Airlines, ktorej súčasťou bola aj ochrana pred veriteľmi. Napriek ochrane francúzsky súd rozhodol v prospech letiska Orly, a lietadlo aj po krachu SkyEurope stále chátra na letisku.
Cielom reštrukturalizácie bolo priviesť do spoločnosti nového investora a ozdraviť ju. 31. júla SkyEurope Airlines oznámili vstup nového investora - holandskej spoločnosti Focus Equity. Investor plánoval do spoločnosti naliať 16,5 milióna eur pod podmienkou, že spoločnosť úspešne prejde procesom reštrukturalizácie.
14. augusta 2009 - viedenské letisko (jedna zo základní spoločnosti) prestalo vybavovať lety SkyEurope kvôli neuhradeným pohľadávkam spred udelenia ochrany pred veriteľmi. SkyEurope presunul lety z Viedne na letisko v Bratislave vzdialeného 50 km. Pasažierov medzi letiskami spoločnosť prevážala kyvadlovými autobusovými linkami. V tento deň sa spoločnosť dohodla so zamestnancami na odložení uhradenia výplat o 15 dní, na 31. augusta 2009.
31. augusta 2009 - pražské letisko Ruzyně a dodávateľ paliva dali aerolinkám ultimátum pre neuhradené platby. Krátko pred polnocou 31. augusta 2009 reštrukturalizačný správca vyhlásil bankrot spoločnosti.
Stroj typu Boeing 737-76N, s označením OM-NGA, bol prvým celkom novým lietadlom pre SkyEurope. Letecká spoločnosť ho získala 10. marca 2006. Lietadlo bolo pomenované Adriana podľa slovenskej modelky Adriany Sklenaříkovej, ktorej fotka sa nachádzala na trupe lietadla. OM-NGB typu Boeing 737-700 bolo druhé dodané lietadlo pre SkyEurope z 32 objednaných.
SkyEurope si v roku 2005 objednali 32 nových lietadiel Boeing 737-700
(z ktorých 16 sa malo stať ich majetkom) ktoré mali byť doručené medzi
rokmi 2006 a 2009. Objednávka sa však nikdy kompletne nenaplnila, kvôli
zlej finančnej situácii spoločnosti v posledných rokoch.
zdroj: YTB,Internet


